Strategi Pengajaran Guru dan Pengaruhnya terhadap Motivasi dan Semangat Belajar Siswa Kelas 6 SDIT As-Sunnah Cirebon

  • Anindia Nabillah Nurafifah(1*)
    Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon
  • Ananda Yulika Puntri(2)
    Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon
  • Khofifah Amaliyatul Maula(3)
    Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Teaching Strategy, Learning Motivation, Learning Enthusiasm

Abstract

This research aims to examine teachers' teaching strategies and their influence on the motivation and enthusiasm for learning of grade 6 students at SDIT As-Sunnah Cirebon. Using qualitative research methods with a narrative approach, this research collected data through observation and interviews with homeroom teachers. The research results show that teachers use various teaching strategies to increase students' enthusiasm for learning, including interactive methods and emotional motivation. External factors such as the family and social environment also play a significant role in influencing students' enthusiasm for learning. This research concludes that the right approach can increase students' enthusiasm for learning, which in turn improves their achievement and quality of learning. The practical implications of this research include recommendations for teachers and schools to develop teaching strategies that are more effective in motivating students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149

Darmanita, S. Z., & Yusri, M. (2020). Pengoperasian Penelitian Naratif dan Etnografi; Pengertian, Prinsip-Prinsip, Prosedur, Analisis, Interpretasi, dan Pelaporan Temuan. As-Shaff: Jurnal Manajemen Dan Dakwah, 1(1), 24–34.

Dina, P. A. E. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ips Kelas Viii Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu. Program Studi Ilmu Pengetahuan Sosial Jurusan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 16.

Firdaus, C., Mauludyana, B., & Purwanti, K. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar di SD Negeri Curug Kulon 2 Kabupaten Tangerang. Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 43–52.

Firdaus, M. T., & Nurjannah, N. (2021). Menumbuhkan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar dalam Proses Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Intervensi Bimbingan dan Konseling. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam, 4(2), 71–90.

Harbeng, M. (2019). STRATEGI MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA. 4(1), 9–15.

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284

Jannah, D. M., Hidayat, M. T., Ibrahim, M., & Kasiyun, S. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3378–3384. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1350

Munte, S. W., Fadilah, R., & Lubis, R. (2022). Perbedaan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Antara Siswa Yang Belajar Daring Dan Luring Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Di SMP Swasta Katolik Budi Murni 3 Medan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(2), 1087–1095. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1377

Nuraeni, A., Ramadan, A. R., & Al-Islamiyah, N. U. (2023). Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Kelas 6 SDN Otto Iskandardinata Desa Gempol Kabupaten Subang. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(7), 202–209. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings

Ranodi, R., Matsum, J. H., & Rosyid, R. (2014). Studi Perbandingan Motivasi Belajar Siswa Kelas Xi Jurusan Ips Di Sman 10 Pontianak Dan Jurusan Akuntansi Dismkn 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(9), 1–9.

Risyda Aini Khoerunnisa 1 , N. Fathurrohman 2, Z. A. 3. (2021). STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Risyda Aini Khoerunnisa 1 , N. Fathurrohman 2 ,Zaenal Arifin 3. 5(2), 212–215.

Roffina, zamrat desi. (2020). Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Relasi Dan Fugsi Melalui Pendekatan Scientific. Jurnal Pendidikan Tambusai |, 4(2004), 810–820.

Sakinah, A. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Journal of Education and Teaching Learning, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.59211/mjpjetl.v1i1.9

Sujatmika, W., & Ratnawati, V. (2023). Strategi Membangun Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa melalui Pendekatan Psikologi Kognitif. Universitas Nusantara Pgri Kediri, 622–630.

Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Pancar, 3(1), 232–245.

Yuli, Asrori, M., & Astuti, I. (2019). Studi Kasus Peserta Didik yang Motivasi Belajarnya Rendah di Kelas VII SMP Negeri 10 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(11), 1–8.

Zumrotun, E., Widyastuti, E., Sutama, S., Sutopo, A., & Murtiyasa, B. (2024). Peran Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 1003–1009. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.907

PlumX Metrics

Published
2024-08-03
How to Cite
Nurafifah, A., Puntri, A., & Maula, K. (2024). Strategi Pengajaran Guru dan Pengaruhnya terhadap Motivasi dan Semangat Belajar Siswa Kelas 6 SDIT As-Sunnah Cirebon. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 2(2). https://doi.org/10.35508/jbkf.v2i2.16491
Section
Articles