Media Film untuk Meningkatkan Dimensi Beriman Bertakwa Kepada Tuhan YME dan Berakhlak Mulia pada Siswa

  • Emmy Ardiwinata(1)
    Universitas Borneo Tarakan
  • Nurul Fadilah(2*)
    Universitas Borneo Tarakan
  • Triana Putri Indriani(3)
    Universitas Borneo Tarakan
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Group Guidance, Dimension of Faith, Fear of God Almighty, and Noble Characters, Film Media

Abstract

Having faith, fear of God Almighty, and noble character is a student’s behavior to improve oneself to become a person who is oriented towards God so that he can apply this understanding in everday life. Phenomena that occur in the field include student’s lack of prayer, lack of discipline, lack of 3S attitude, lack of awareness of maintaining cleanliness, and lack of order during the flag ceremony. This study aimed to determine the influence of film media to increase the dimension of faith, fear of God Almighty, and noble character in MAN Tarakan. This type of research is quantitative with a design experimental approach one group pretest-posstest design. The population of this study was 197 students using purposive sampling techniques as many as 12 students. This research instrument uses a Likert scale. The data analysis technique in this study is descriptive an inferential analysis techniques with tests Wilcoxon, obtained asym itself amounting to 0.002 with a significance level (a) of 5% (0.05). so, it can be interpreted asym itself < a or 0.002 < 0.5, thus indicating that Ha is accepted with the hypothesis that there is an influence of film media to increase the dimension of faith, fear of God Almighty, and noble character in MAN Tarakan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amara, R. (2023). Pengaruh Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Media Audio Visual Untuk Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas VIII SMP Negeri 23 Medan. XIII (2), 200–209.

Apriliany, L. (2021). Peran Media Film Dalam Pembelajaran Sebagai. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascsarjana Universitas PGRI Palembang 15-16, 191–199.

Asfiati. (2020). Visualisasi Dan Virtualisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kencana.

Aufar, A. A., & Wirastania, A. (2021). Bimbingan Kelompok Dengan Media Film (Studi Kasus : Pendidikan Seks Pada Siswa Kelas X Sman 15 Di Surabaya). Jurnal Fokus Konseling, 7(2), 97–104. Https://Doi.Org/10.52657/Jfk.V7i2.1473

Azizah, P.I,. & Ridwan, P.N.N. (2023). Pembentukan Karakter Profil Pelajar Pancasila Berupa Beriman Bertaqwa Kepada Tuhan YME Melalui Kegiatan Pembiasaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora. 2(7), 839–852.

Azwar, S. (2017). Reliabilitas Dan Validitas. Pustaka Pelajar.

Dewi. (2016). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Etika Berkomunikasi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Pendidikan Bimbingan Dan Konseling: PGRI Semarang.

Effendi, H. (2019). Mari Membuat Film, Panduan Menjadi Produser. Jakarta: Erlangga. Fadilah, A & Nurzakiyah, K.R. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat Dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal Of Student Research (Jsr), 1(2), 1–17.

Hartanti, J. (2022). Bimbingan Kelompok. Surabaya: UD Duta Sablon.

Kemdikbud. (2022). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi (2022). Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi (Nomor 009/H/Kr/2022).

Kustandi & Cecep. 2016. Media Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.H.64.

Nahak, M. S., Upa, M. D., & Apriliana, I. P. A. (2023). Hubungan Penyesuaian Diri dengan Keterampilan Problem Solving pada Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(3).

Nilasar. (2016). Layanan Bimbingan Kelompok Tentang Sopan Santun Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 21 Pontianak. Jurnal Pendidikan Bimbingan Dan Konseling.

Nubatonis, N., Lohmay, I., Indrawan, P. A., & Apriliana, I. P. A. (2023). Pelaksanaan Kegiatan Kunjungan Rumah (Home Visit) di SMP Negeri Tumu Kabupaten Timor Tengah Selatan. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(2).

Nursalim, M. (2015). Pengembangan Media Bimbingan Dan Konseling.

Prayitno, & Amti, E. (2015). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling (3 Ed.). PT. Rineka Cipta, Jakarta.

Purwadi, S. (2020). “Buku Saku Merdeka Belajar“. (Jalarta : Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan).

Putri, S. I. N., & Selvy. (2019). Pengaruh Rekrutmen Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Karyawa Pada PT. Budi Raya Perkasa. Jurnal Maznajemen, 5(1), 71–80.

Reswastiyo, A., & Rahmi, S. (2019). Pengaruh Teknik Behavior Contract Terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas VII SMP N 6 Tarakan Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 1(1)

Rosdialena, R., & Thaheransyah. (2023). Layanan Bimbingan Kelompok Melalui Pembinaan Karakter Religius Berbasis Keimanan Di Rumah Anak Shaleh Kota Padang. Journal Of Human And Education (Jahe), 3(3), 185–199. Https://Jahe.Or.Id/Index.Php/Jahe/Article/Download/354/204.

Saufi, I. A. M., & Rizka, M. A. (2021). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Film Dokumenter Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1), 55. Https://Doi.Org/10.33394/Jtp.V6i1.3626.

Sudjana. 2013. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo-H.102.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. 13–28. Susilowati, E., & Author, C. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. I, 115–132.

Trinova, Z., & Nini. (2016). Pemanfaatan Film Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Di MTSN Model Padang. Seminar Nasional Sejarah Ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang (Hal. 510). Padang: Universitas Negeri Padang.

Widagdo, M., & Gora, W. (2017). Bikin Film Indie Itu Mudah. Yogyakarta: Andi. Yuddin, M. S., & Haksasi, B. S. (2019). Peningkatan Sikap Religius Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Media Film Di Kelas VIII SMP Negeri 19 Semarang. 1(2), 35–4.

PlumX Metrics

Published
2025-02-27
How to Cite
Ardiwinata, E., Fadilah, N., & Indriani, T. P. (2025). Media Film untuk Meningkatkan Dimensi Beriman Bertakwa Kepada Tuhan YME dan Berakhlak Mulia pada Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 3(1). https://doi.org/10.35508/jbkf.v3i1.20465
Section
Articles