FAKTOR - FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN WISATAWAN BERKUNJUNG KE AGROWISATA BANYUMILI DI KECAMATAN WONOSALAM KABUPATEN JOMBANG

  • Bisma Bayu Putra Nias Fawwas(1*)
    Department of Agribusiness, Faculty of Agriculture, Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Nuriah Yuliati(2)
    Department of Agribusiness, Faculty of Agriculture, Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Taufik Setiyadi(3)
    Department of Agribusiness, Faculty of Agriculture, Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Factor Analysis, Tourist’s Visiting Decicions, Marketing Mix 7P

Abstract

This research aims to identify the factors influencing tourists' decisions to visit Banyumili, Wonosalam. The analytical methods used include descriptive statistical analysis and factor analysis. A purposive sampling method was employed, with 100 respondents to assess visitors' perceptions and factors affecting their visits. Exploratory factor analysis was conducted based on the Marketing Mix 7P model. This research indicates two main factors influencing tourists' decisions to visit Banyumili, Wonosalam. These factors are infrastructure, which includes indicators such as tourist attractions, cleanliness, facility completeness, accessibility, location, safety standards, and social media, and the second factor is cost suitability, which includes ticket and food and beverage indicators.

Keywords : Factor Analysis; Tourist’s Visiting Decicions; Marketing Mix 7P

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhianti, A. A. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran 7P Pengelola Museum Sejarah Jakarta Dalam Upaya Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan Mancanegara. Jurnal SCRIPTURA, 34-42

Anas, A. (2020). Hanya 45 Obyek Wisata Terdata di Jombang, Disporapar: Masih Banyak Belum Koordinasi. 9 Maret 2023.
https://kabarjombang.com/travel-kuliner/hanya-45-obyek-wisata-terdata-di-jombang-disporapar-masih-banyak-belum-koordinasi/

Anggraini, D. (2020). Analisis Faktor Untuk Menganalisis Variabel Penduduk Miskin. MAp (Mathematics and Application) Journal, 2(01)

Azhar, A., & Iskandar. (2019). Pengaruh Ekspektasi, Persepsi Kualitas, Persepsi Nilai Dan Citra Tujuan Wisata Terhadap Kepuasan Wisatawan Pada Pulau Weh Sabang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen. 4(4): 562-574

Darmawan, Y. (2016). Strategi Pemasaran Pariwisata dalam Upaya Menjaga Keunikan Desa Wisata. Salatiga : Universitas Kristen Satya Wacana

Fajarwati, T., & Fajriani, S. (2019). Analisis Persepsi Pengunjung Terhadap Kualitas Pelayanan di Taman Nasional Gunung Rinjani, Lombok, Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pariwisata Terapan, 2(2), 72-81.

Haedir. (2019). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Dan Tempat Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Wisata Kuliner Pantai Jempol Labuhan Sumbawa). Jurnal Manajemen Dan Bisnis. 2(1).

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2013). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.

Hafilda, A. B. (2017). Penerapan Analisis Faktor Eksploratori Untuk Mengetahui Faktor – Faktor Yang Dipertimbangkan Dalam Menentukan Kepuasan Pengguna Mobile Banking (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Mipa Universitas Brawijaya Malang). Skripsi. Universitas Brawijaya

Hasan, A. (2010). Marketing. Yogyakarta. Media Presindo.

Hudiono, R. (2022). Pengaruh Jenis Kelamin dan Usia terhadap Kecenderungan Berwisata Selama Pandemi COVID-19. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata. 5(2)

Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. (2021). Tren Pariwisata Indonesia di Tengah Pandemi. 9 Maret 2023.
https://kemenparekraf.go.id/ragam-pariwisata/Tren-Pariwisata-Indonesia-di-Tengah-Pandemi

Khalik, W. (2014). Kajian Kenyamanan Dan Keamanan Wisatawan Di Kawasan Pariwisata Kuta Lombok. JUMPA, 1(1)

Khatami, H. (2022). Persepsi Pengunjung Terhadap Objek Dan Daya Tarik Wisata Pantai Senggigi, Di Kecamatan Batulayar, Kabupaten Lombok Barat. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Mataram

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. Pearson Education Limited.

Mu’arif, A., & Suryawardani, B. (2017). Analisis Bauran Promosi Pada Cafe

Roempi Bandung Pada Tahun 2017. e-Proceeding of Applied Science, 3(2), 200–204.

Nugraha, P. A. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelayanan Di Ripcurl Kartika Plazza. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi (JJPE), 6(1)

Pratama, I.G.S., & Wiraguna, I.M.I. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Wisatawan Berkunjung ke Bali Zoo di Singapadu, Gianyar. Warmadewa Management and Business Journal (WMBJ), 1(1), 45-54.

Santoso, S. (2015). Menguasai Statistik Multivariat. PT Elex Media Kumputindo. Jakarta.

Siahaan, S., Wulandari, R. S., & Nila, E. (2022). Karakteristik pengunjung wisata Bukit Salapar di Desa Cipta Karya Kecamatan Sungai Betung Kabupaten Bengkayang. Jurnal Hutan Lestari, 10(4).

Sitinjak, D. A. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Menentukan Kepuasan Kerja Dan Loyalitas Karyawan (Studi Kasus Di Perusahaan Kopi Pt Golden Kirrin Internasional, Kabupaten Badung). E-Jurnal Agribisnis dan Agrowisata. 6(3)

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D (Edisi ke-27). Alfabeta.

Utami, C. W. (2017). Manajemen Ritel. Salemba Empat. Jakarta

Tjptono, F. (2006). Manajemen Jasa. Yogyakarta. Andi Offset.

PlumX Metrics

Published
2024-07-04
How to Cite
Fawwas, B., Yuliati, N., & Setiyadi, T. (2024). FAKTOR - FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN WISATAWAN BERKUNJUNG KE AGROWISATA BANYUMILI DI KECAMATAN WONOSALAM KABUPATEN JOMBANG. Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 17(2), 379-390. https://doi.org/10.35508/jom.v17i2.12819

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.