PENGARUH SALURAN DISTRIBUSI LANGSUNG DAN PROMOSI TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN PADA PT. MAHSUN JAYA ONYX BAWEAN DI DESA KERTOSONO SIDAYU GRESIK

  • Ahib Maulidi(1*)
    Program Studi Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi NU Trate Gresik
  • Susetyorini Susetyorini(2)
    Program Studi Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi NU Trate Gresik
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Direct Distribution Channels, Promotions, Consumer Satisfaction

Abstract

This study aims to see the effect of direct distribution and promotion on customer satisfaction at PT. Mahsun Jaya Onyx Bawean. This study uses a Descriptive Method with a Quantitative Approach. The population in this study are all consumers at PT. Mahsun Jaya Onyx Bawean in 2021 totaling 98 people. Sampling in this study uses accidental sampling. The data source in this study is primary data using a research instrument in the form of a questionnaire. Data analysis used in this study includes validity and reliability tests, statistical tests, which consist of the coefficient of determination test, F-test, and t-test. Multiple regression tests, as well as classical assumption tests consisting of normality tests, heteroscedasticity tests, multicollinearity tests, linearity tests, and autocorrelation tests. The results of this study indicate that direct distribution and promotion variables have a significant influence on consumer satisfaction variables at PT. Mahsun Jaya Onyx Bawean.

Keywords: Direct Distribution Channels; Promotions; Consumer Satisfaction

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. (2014). Manajemen Dan Evaluasi Kinerja Karyawan (B. R. Hakim (Ed.)). Aswaja Pressindo.

Bagaskara, B. S., Safitri, E., & Saukani. (2022). Analisis Saluran Distribusi Pada Volume Penjualan Di Home Industri Keripik Pisang. Jurnal Ekopendia: Jurnal Ekonom Dan Pendidikan, 7(1), 100–107.
Https://Journal.Universitasmerangin.Ac.Id/Index.Php/Ekopendia/Article/View/831

Bambang, R. S. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Pada Toko Kue Karmila Cake And Bakery Ciledug Marketing Strategy Analysis In Increasing Customer Satisfaction At Karmila Cake And Bakery Ciledug. JECMER: Journal Of Economic, Management And Entrepreneurship Research, 1(1), 1–6.

Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji T, Uji F, R2). Guepedia.

Daryanto. (2011). Sari Kuliah Manajemen Pemasaran. Satu Nusa.

Hermawan, A. (2012). Komunikasi Pemasaran (A. Maulana (Ed.)). Erlangga.

Heryanto, I. (2015). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Distribusi, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Serta Implikasinya Pada Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ekonomi, Bisnis & Entrepreneurship, 9(2), 80–101.

Iinminardi, R., Zahara, A. E., & Putri, N. S. (2023). Pengaruh Produk, Promosi, Harga Dan Saluran Distribusi Terhadap Keputusan Pembelian Produk MS Glow Dari Presfektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 1(3), 46–61.

Iskandar, K., & Andriyani, W. (2014). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Penjualan Batubara Pada PT . Cahaya Mantingan Nusantara Jakarta The Impact Of Marketing Strategy On Coal Sales. Jurnal Ekonomi Kuantitatif Terapan, 7(1), 11. Https://Media.Neliti.Com/Media/Publications/44307-ID-Pengaruh-Strategi-Pemasaran-Terhadap-Penjualan-Batubara-Pada-Pt-Cahaya-Mantingan.Pdf

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran (Jilid 12). Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2015). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

Kuncoro, M. (2010). Dasar Dasar Ekonomika Pembangunan (Cet. 1). Upp Stim Ykpn Yogyakarta.

Listyawati, I. H. (2016). Peran Penting Promosi Dan Desain Produk Dalam Membangun Minat Beli Konsumen. Jbma, 3(1), 62–70.

Martoyo, A., & Mahardika, F. (2020). Pengaruh Promosi Dan Distribusi Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT Tiga Serangkai Internasional Cabang Bandung. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(2), 1. Https://Doi.Org/10.32493/Jpkpk.V3i2.3612

Mufarrikoh, Z. (2020). Statistika Pendidikan (Konsep Sampling Dan Uji Hipotesis). CV. Jakad Media Publishing.

Nandita, D. A., Alamsyah, L. B., Jati, E. P., & Widodo, E. (2019). Regresi Data Panel Untuk Mengetahui Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi PDRB Di Provinsi DIY Tahun 2011-2015. Indonesian Journal Of Applied Statistics, 2(1), 42. Https://Doi.Org/10.13057/Ijas.V2i1.28950

Nasruddin, N., & Nurchayati, N. (2019). Pengaruh Promosi Dan Saluran Distribusi Terhadap Kepuasan Pelanggan. Journal Of Management And Bussines (JOMB), 1(2), 232–245. Https://Doi.Org/10.31539/Jomb.V1i2.677

Permatasari, E., Luthfiana, H., Pratama, N. A., & Ali, H. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelian Ulang: Promosi, Harga Dan Produk. Journal Of Economic, Business And Engineering (JEBE), 3(5), 469–478. Https://Doi.Org/10.31933/Jimt.V3i5

Rohman, A. A. (2008). Reformasi Pelayanan Publik. Averroes Press.

Sa’diyah, M., & Arifin, M. A. (2014). Pengembangan Produk-Produk Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Equilibrium, 2(1), 157–173.

Septian, D. (2020). Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Kepri Mall (Doctoral Dissertation, Prodi Manajemen).

Setiawan, A., Qomariah, N., & Hermawan, H. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jsmbi ( Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia ), 9(2). Https://Doi.Org/10.62201/Abaj.V2i2.49

Sitanggang, A. (2023). Saluran Distribusi Tahu Bandung Pada Pabrik Tahu Sipa Muhhamad Sarah (Sms) Di Wilayah Bandar Lampung.

Tarigan, N., & Tambunan, N. H. (2023). Pemasaran Hotel (B. Sihombing (Ed.)). Eureka Media Aksara.

Tjiptono, F. (2004). Manajemen Jasa (Pertama). Andi.

PlumX Metrics

Published
2024-07-09
How to Cite
Maulidi, A., & Susetyorini, S. (2024). PENGARUH SALURAN DISTRIBUSI LANGSUNG DAN PROMOSI TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN PADA PT. MAHSUN JAYA ONYX BAWEAN DI DESA KERTOSONO SIDAYU GRESIK. Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 17(2), 479-489. https://doi.org/10.35508/jom.v17i2.12945

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.