EVALUASI TINGKAT KEPUASAN KONSUMEN DALAM PEMBELIAN PRODUK KURMA XYZ DI KOTA SURABAYA
Abstract
XYZ company encountered business challenges with stagnant sales. Therefore, understanding customer satisfaction is crucial because customer preferences provide essential insights for designing effective marketing strategies to cultivate customer loyalty and compete in the market. This study aimed to identify consumer characteristics, assess consumer satisfaction levels, and evaluate the importance of attributes influencing date palm consumer satisfaction at XYZ outlets in Surabaya City. The research utilized Importance Performance Analysis (IPA) and Customer Satisfaction Index (CSI) tools, focusing on five variables: Price, Product, Ease of Acquisition, Packaging, and Packaging Design. The CSI calculation revealed a satisfaction score of 60.7%, indicating that consumers were reasonably satisfied with XYZ date products. IPA analysis identified six attributes requiring improvement to better align with customer expectations: affordable product pricing, pricing commensurate with the quality, product taste, product aroma, and branding logos. These findings are instrumental for XYZ in identifying areas that need enhancement to elevate product quality and meet customer expectations effectively.
Keywords: Importance Performance Analysis; Customer Satisfaction Index ; Satisfaction; Consumer
Downloads
References
Anggraini, L. D., Deoranto, P., & Ikasari, D. M. (2015). Analisis Persepsi Konsumen Menggunakan Metode Importance Performance Analysis dan Customer Satisfaction Index. Jurnal Industri, 4.
Apriani, E., Indriani, Y., & Adawiyah, R. (2021). Pengambilan Keputusan, Sikap Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Paket Nasi Liwet di RMSASA Bandar Lampung. Jurnal Ilmu Ilmu Agribisnis: Journal of Agribusiness Science, 9(2).
Azmah, N. S., Saty, F. M., & Sutarni. (2022). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Pembelian Produk Keripik Pisang Di Kota Metro. Jurnal dwijenAGRO, 12(2), 69–78.
Bire, A. M. D., Fanggidae, R. P., & Nyoko, A. E. (2021, November). Customer Satisfaction and Quality of Service at KFC Kupang. In 6th International Conference on Tourism, Economics, Accounting, Management, and Social Science (TEAMS 2021) (pp. 678-683). Atlantis Press.
Daryanto, & Setyobudi, I. (2014). Konsumen dan Pelayanan Prima.
Defitasari, Widayanti, S., Indah, P. N., & Syah, M. A. (2022). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Minuman Jamu Tradisional Di Kecamatan Gondang Kabupaten Nganjuk. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 9(2), 513–526.
Dewayani, A., Widayanti, S., & Fitriana, N. H. I. (2023). Customer Relationship Management (CRM) PT Bhineka Rahsa Nusantara dalam Perspektif Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 266. https://doi.org/10.33087/jiubj.v23i1.3286
Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan (1 ed.). Unitomo Press.
Juwita, A., Dwi Sayekti, W., & Indriyani, Y. (2015). Sikap dan Pola Pembelian Bumbu Instan Kemasan oleh Konsumen Rumah Tangga di Bandar Lampung (Attitude and Pattern Purchase of Instant Seasoning Packaging by Household Consumer in Bandar Lampung). Dalam JIIA (Vol. 3, Nomor 3).
Kotler, P., & Keller, K. L. (2008). Manajemen Pemasaran (1 ed.). PT. Indeks.
Kusumaningrum, F. D. (2019). Pengaruh Warna Cangkir Terhadap Persepsi Cita Rasa Minuman Kopi Pada Mahasiswa Angkatan 2018 Fakultas Psikologi Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Pranata, M. N., Hartiati, A., & Sadyasmara, C. A. B. (2019). Analisis Kepuasan Konsumen terhadap Kualitas Produk dan Pelayanan di Voltvet Eatery and Coffee menggunakan Metode Customer Satisfaction Index (CSI). Jurnal Rekayasa dan Manajemen Agroindustri, 594–603.
Pratama, H. E., & Sulistiani, H. (2021). Sistem Penilaian Kepuasan Pelanggan Menggunakan Customer Satisfaction Index Pada Penjualan Parfume (Study Kasus: Parfume Corner BDL). Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi (JTSI), 2(4), 29–36.
Sinnun, A. (2017). Analisis Kepuasan Pengguna LMS Berbasis WEB Dengan Metode Servqual, IPA Dan Csi. Jurnal Informatika, 4(1), 146–154.
Slamet, Riyanto, & Andhita, H. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan, Dan Eksperimen. Deepublish.
Sualang, J. J., Tumbel, A. L., & Loindong, S. S. R. (2021). Importance Performance Analysis (IPA) Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Alfamart Winangun Atas. Jurnal EMBA, 9(2), 476–485.
Sudirman, A. (2020). Brand Marketing: The Art Of Branding. CV. MEDIA SAINS INDONESIA.
Tjiptono. (2006). Manajemen Jasa. BPFE.
Wahyuningsih, Paly, Muh. B., & Astati. (2016). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Produk dan Harga Kerupuk Dangke Merek Nursi di Kabupaten Enrekang (Studi Kasus di Desa Talaga). Jurnal Ilmu dan Industri Perternakan, 3.
Widodo, S. M., & Sutopo, J. (2018). Metode Customer Satisfaction Index (CSI) Untuk Mengetahui Pola Kepuasan Pelanggan Pada E-commerce Model Business to Customer. Jurnal Informatika Upgris, 4(1), 38–45.
Yola, M., & Budianto, D. (2013). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Pelayanan Dan Harga Produk Pada Supermarket Dengan Menggunakan Metode Importance Performance Analysis (IPA). Jurnal Optimasi Sistem Industri, 12(12).