PARENTING PATTERNS OF CORRECTIONAL OFFICERS TO OVERCOME ANXIETY OF FOSTER CHILDREN IN LPKA CLASS I TANGERANG
Abstract
Children who get a criminal verdict and carry out sentences in LPKA will get various problems and cause anxiety in the process of interacting with individuals and groups of fostered children and officers. The anxiety felt by children in LPKA is due to the limitations and freedoms that are restricted and require time to adapt to their new environment. The condition of foster children whose space is limited has an impact on their psychology, which can cause anxiety. Children are sentenced to punishment not without cause but for the actions they have committed so that they serve their sentence in LPKA. The correctional officers, by using the parenting approach, will help foster children to accept the conditions that are being experienced and provide motivation for foster children to still have a spirit of life and try to improve themselves. Officers can play a role like parents to provide parenting to foster children through coaching and education undertaken by children while in LPKA, which will be able to affect the mental and psychological condition of children.
Keywords: Anxiety; Child; Correctional Officer
Downloads
References
Afrita, F., & Yusri, F. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kenakalan Remaja. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 14–26.
Ahmad, R. (2015). Kecemasan dan Psikoterapi Spiritual Islam.
Alyela, S. D. A, R. A. (2019). Analisis Perlindungan Hukum Terhadap Tindak Kekerasan pada Anak di Indonesia. 3, 41–52.
Amini, Q., Rizkyah, K., Nuralviah, S., & Urfany, N. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(3), 375–385.
Artisna, P., Naswa, F., & Rohmah, M. (2022). Respon Generasi Milenial Indonesia Di Tengah Masuknya Budaya Asing. Universitas Negeri Surabaya 2022 |, 695, 695–705.
Asridayanti, A., & Kristianingsih, S. A. (2021). Konsep Diri Dengan Kecemasan Pada Narapidana Pengguna Narkotika Dalam Menghadapi Masa Depan. Jurnal Psikologi TALENTA, 5(1), 34.
Atmojo, A. M., Sakina, R. L., & Wantini, W. (2021). Permasalahan Pola Asuh dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1965–1975.
Cholilah, I. R., Deyon, A. A. Z., & Nurmaidah, S. (2020). Gambaran Kecemasan dan Strategi Coping Pada Mahasiswa dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Al-Tatwir, 7(1), 43–63.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2019). Mixed Methods Procedures. In Research Defign: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.
Elyana, L. (2020). Manajemen Parenting Class Melalui Media E-Learning. Sentra Cendekia, 1(1), 29–35.
Etikawati, A. I., Siregar, J. R., Widjaja, H., & Jatnika, R. (2019). Mengembangkan Konsep dan Pengukuran Pengasuhan dalam Perspektif Kontekstual Budaya Developing Concept and Measurement of Parenting in Cultural Contextual Perspective. 27(1), 1–14.
Fardian, R., & Santoso, M. (2020). Pemenuhan Hak Anak Yang Berhadapan (Berkonflik) Dengan Hukum Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (Lpka) Kelas II Bandung Kolaborasi Resolusi Konflik, 2.
Fernandes, N. (2021). Sebagai “Pembunuh”: Studi terhadap 3 Kasus Kejahatan Anak yang Terjadi di Wilayah Polsek X Tahun 2015-2020 Nurcahyo. Jurnal Kriminologi, 5(1), 17–35.
Fikriyah, S., Mayasari, A., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Dalam Menyikapi Bullying. Jurnal Tahsinia, 3(1), 11–19.
Fitria, L., , N., , N., & Karneli, Y. (2020). Cognitive Behavior Therapy Counseling Untuk Mengatasi Anxiety Dalam Masa Pandemi Covid-19. Al-Irsyad, 10(1), 23.
Habibi, M. M. (2022). Penanganan Kecemasan pada Anak Usia Dini Melalui Terapi Bermain. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 156–162.
Handayani, R., Purbasari, I., & Setiawan, D. (2020). Tipe-Tipe Pola Asuh Dalam Pendidikan Keluarga. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 16–23.
Hardani, Medica, P., Husada, F., Ustiawaty, J., Medica, P., Husada, F., Andriani, H., Sukmana, D. J., & Mada, U. G. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (Issue March).
Hidayati, I. R., Pujiana, D., & Fadillah, M. (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Siswa Tentang Bahaya Merokok Kelas Xi Sma Yayasan Wanita Kereta Api Palembang Tahun 2019. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Siswa