PAMONG'S INTERPERSONAL COMMUNICATION STRATEGY IN FOSTERING THE PERSONALITY OF TERRORISM INMATES IN GUNUNG SINDUR SPECIAL PRISON
Abstract
This research investigates the interpersonal communication strategies employed by prison officers (pamong) in fostering the personality development of terrorism inmates at Gunung Sindur Special Prison. The background of this study highlights the unique challenges faced in rehabilitating terrorism convicts, necessitating effective communication methods tailored to their specific needs. The primary objective is to identify and analyze these communication strategies to enhance the effectiveness of rehabilitation programs. Utilizing a qualitative research method, the study gathers data through direct observations and interviews with involved personnel, providing a comprehensive understanding of the communication dynamics at play. The results indicate that successful communication relies on building trust through simple messages before addressing sensitive topics. However, challenges such as the dual responsibilities of officers, lack of specialized training in psychology, and inadequate security resources hinder the overall effectiveness of the mentoring process. These findings emphasize the need for improved training and resource allocation to enhance rehabilitation efforts.
Keywords: Interpersonal Communication; Terrorism Inmates; Rehabilitation Strategies
Downloads
References
Bramandita, R., & Prastiwi, D. E. (2023). Efektivitas Peran Lembaga Pemasyarakatan Maximum Security dalam Upaya Pembinaan Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan Khusus Kelas Iia Gunung Sindur. Journal on Education, 5(4), 16184-16197.
Cyuta, G. A. (2021) Strategi Komunikasi Pembinaan Agama Hindu Dalam Meningkatkan Sraddha Dan Bhakti Warga Binaan Pemasyarakatan (WBP) Hindu di Lapas Kelas II A Denpasar. Jurnal Ilmu Komunikasi Hindu. UHNSUGRIWA.
Desta, A. V. A. M. (2021). Pembinaan Dengan Komunikasi Antarpribadi Terhadap Warga Binaan Pemasyarakatan Untuk Memperbaiki Potensi Komunikasi Yang Tertahan. Jurnal Ilmu Hukum Dan Humaniora, Politeknik Ilmu Pemasyarakatan, 8 No 6.
Eka, V. S. R. B. S. (2022). Efektivitas Komunikasi Interpersonal Petugas LPKA Klas II Bengkulu dalam Merubah Perilaku Anak Didik. Jurnal Ilmu Komunikasi, FISIP UNiversitas Bengkulu, 1, No 1.
Hermansyah, H., & Muhammad, A. (2022). Strategi Komunikasi dalam Upaya Pendekatan Pegawai Pemasyarakatan Kepada Narapidana untuk Mencegah Kericuhan di Dalam Lapas Kelas IIB Muara Enim. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 4602-4607
Muhammad, R. M. S. (2022). Pola Komunikasi Narapidana Lapas Kelas I Bandar Lampung. Bandung Conference, Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Bandung.
Refaldi, M., & Suherman, M. (2022, January). Pola Komunikasi Narapidana Lapas Kelas I Bandar Lampung. In Bandung Conference Series: Communication Management (Vol. 2, No. 1, pp. 262-267)
Sari, E. V., & Saragih, R. B. (2022). Efektivitas Komunikasi Interpersonal Petugas LPKA Klas II Bengkulu dalam Merubah Perilaku Anak Didik. KALODRAN (Jurnal Ilmu Komunikasi), 1(1), 12-25.
Tashya, H. (2022). Model Pendampingan Komunikasi Antarpribadi Petugas Pembinaan Lapas Kelas IIB Kuala Simpang dalam Pembinaan Perilak Narapidana Kasus Pembunuhan. Jurnal Ilmu Komunikasi , Universitas Sumatera Utara, 1 No4.