IMPLEMENTATION OF LASAMBA BAKERY INDEPENDENCE ACTIVITIES IN INCREASING WORK MOTIVATION OF PRISONERS IN SALEMBA PRISON
Abstract
This study aims to examine the implementation of the Lasamba Bakery vocational training program at Class IIA Salemba Correctional Facility, where the goal is to enhance inmate work motivation through bread-making skills training. The program provides inmates with the opportunity to develop practical skills that will be beneficial after their release. The study employs a qualitative method. In its implementation, communication, resources, disposition, and bureaucratic structure play crucial roles. Although socialization and communication have been conducted through various channels, including inmate interactions, challenges persist, particularly concerning inmate perceptions of the quantity and price of bread. Other obstacles, such as limited resources and specialized training, also need to be addressed to support the smooth operation of the program. With improved socialization and resource management, the program is expected to continue running effectively and positively impact the inmates' motivation and work skills.
Keywords: Vocational Training; Work Motivation; Prison
Downloads
References
Abdusalam, & Hendro, B. (2023). Pengaruh Disiplin Kerja dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan CV. Vemu Kreasindo. Jurnal Pendidikan Tambusa, 7, 3301–3310.
Afra, Y. S. (2020). Effectiveness of Penitentiary Institution to Prevent Recidivism Assimilation Cases in The Era of Pandemic COVID-19. National Conference on Law Studies. http://icjr.or.id/wp-content/uploads/2019/09/Hukuman-
Agustino, L. (2016). Dasar-dasar Kebijakan Publik. CV Alfabeta. www.cvalfabeta.com
Anwar, M. (2022). Hygiene Factors Dan Motivator Factors (Teori Herzberg). Penerbit Yayasan Barcode.
Arum, W. N., & Harisudin, M. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Latansa Bakery Surakarta. AGRISTA, 10(2), 1–12.
Calandra, A. D. & Pangestuti, N. (2024). Pembinaan Kemandirian dalam Rangka Peningkatan Keterampilan Narapidana. 7(1), 109–116.
http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Devy, I. N. & Arief, B. N. (2021). Urgensi Tujuan Dan Pedoman Pemidanaan Dalam Rangka Pembaharuan Sistem Pemidanaan Hukum Pidana. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia Program Studi Magister Ilmu Hukum, 3(2), 217–227.
Djoko, S. M. S. (2020). Manajemen SDM dan Aplikasinya Dalam Penelitian. RV Pustaka Horizon.
Fitriani. (2020). Tindak Pidana Khusus (M. Rogers, Ed.). Enam Media.
Ghifarri, M. Z., & Anwar, U. (2022). Pembinaan Kemandirian Melalui Keterampilan Kerja Dalam Upaya Meningkatkan Keahlian Sebagai Bekal Narapidana Kembali Ke Masyarakat (Studi Pada Rutan Kelas IIB Kebumen). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(2).
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP
Gunawan, A., & Subroto, M. (2022). Faktor-Faktor Pengulangan Tindak Pidana Dalam Pelaksanaan Program Asimilasi Covid-19 Di Lapas Klas IIA Bengkulu. In Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha (Vol. 10, Issue 2).
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP
Hasan, M., Tuti, K. H., Syahrial, H., Iesyah, R., M., Sitti, Z. T.., Cecep, U. R., Paskalina W. R., M., Inanna, Andi, A. M., Nursaeni, Yusriani, Nahriana, , S., Hasyim, S. H., Azwar R., Yetty, F. U. & Nur, A.(2022). Metode Penelitian Kualitatif. CV Tahta Media Group.
Hiariej, E. O. S. (2016). Prinsip Prinsip Hukum Pidana. Cahaya Atma Pustaka.
Ismail, N., & Sri, H. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Media Sahabat Cendekia.
Josias, S. R. (2011). Studi Kebudayaan Lembaga Pemasyarakatan. CV Lubuk Agung.
Ma’afi, D., & Subroto, M. (2023). Analisis Motivasi Kerja Narapidana dalam Mengikuti Pembinaan Kemandirian di Lembaga Pemasyarakatan Kelas IIA Metro. 6(4). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Miles, M. B, H. A. M. S. J. (2014). Analisis Data Kualitatif. Sage Publications.
Novitasari, Y. (2021). Pembinaan Kemandirian Dalam Membangun Kepercayaan Diri Narapidana Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Hukum, 4. http://publishing-widyagama.ac.id/ejournal-v2/index.php/yuridika/
Pramono J. (2020). Implementasi dan Evaluasi Kebijakan Publik. UNISRI Press.
Pratama, A., & Ginting, R. (2022). Efektivitas Pembinaan Keterampilan Dalam Mengurangi Resiko Residivis Narapidana Di Rutan Klas II Boyolali. Jurnal Hukum Pidana Dan Penanggulangan Kejahtan, 11.
Rahman, F. W. (2020). Optimalisasi Pembinaan Melalui Keterampilan Kerja Dalam Meningkatkan Motivasi Narapidana Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas I Bandar Lampung. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7, 340–351.
https://doi.org/10.31604/jips.v7i2.2020.340-351
Rita, F., F., Wasil, M., & Jumiyati, S. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Global Eksekutif Teknologi. www.globaleksekutifteknologi.co.id
Zainul, A. (2021). Literatur Review Pengaruh Stress Kerja, Motivasi Kerja Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Ekonomi Dan Akuntansi, 48–55