ANALYSIS OF THE PROFESSIONALISM OF THE CORRECTIONAL OBSERVATION TEAM IN THE IMPOSITION OF DISCIPLINARY PUNISHMENTS ON INMATES AT RUTAN KELAS IIB KOTA AGUNG
Abstract
The role of the Correctional Observer Team (TPP) is very important in providing advice and recommendations related to rehabilitation programs, guidance, and security disturbance prevention to the head of the Technical Implementation Unit, where they are required to deliver measurable and professional recommendations encompassing capabilities, quality, facilities and infrastructure, human resources, information technology, and reliability, while employing qualitative methods through the collection of primary and secondary data via observation, interviews, and document studies. The research findings indicate that TPP officers at the Class IIB Detention Center in Kota Agung exhibit a high level of professionalism, reflected in the recommendations made regarding disciplinary actions. Although they adhere to existing standards and consider the six dimensions of professionalism, there are challenges such as limited hearing rooms for disciplinary processes and a lack of components within the Correctional Observer Team
Keywords: Professionalism; Correctional Observation Team; Disciplinary Punishment
Downloads
References
Devy, N., & Nawawi, B. (2021). Urgensi Tujuan Dan Pedoman Pemidanaan Dalam Rangka Pembaharuan Sistem Pemidanaan Hukum Pidana. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia.
Erwin, U. J. D. (2021). Resosialisasi Warga Binaan Pemasyarakatan Pada Lembaga Pemasyarakatan Di Wilayah Kepulauan Maluku.
Hasibuan, A. (2017). Etika Profesi Profesional Kerja. Medan: Uisu Press.
Jainah, Z. O., Firly, A., Ramadhanti, S., & Riyansyah, O. I. (2022). Pelaksanaan Hukuman Disiplin Kepada Narapidana Dilembaga Pemasyarakatan Kelas I Rajabasa Yang Melanggar Tata Tertib Berdasarkan Permenkumham No. 6 Tahun 2013 (Studi Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas I Rajabasa Bandar Lampung). Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora.
Kurniawan, S. D. G. (2020). Peranan Tim Pengamat Pemasyarakatan (Tpp) Dalam Pelaksanaan Pembinaan Narapidana Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas I Bandar Lampung.
Law No. 22 of 2022
Lintang, C. P. W. (2021). Implementasi Pembinaan Keterampilan Dalam Mengurangi Resiko Pemberian Hukuman Disiplin Narapidana Di Rutan Kelas I Surakarta.
Ministerial Decree and Legislation of the Republic of Indonesia No. M.02.PR.08.03 of 1999
Minister of Law and Human Rights Regulation No. 6 of 2013
Prayoga, A., Muhammad, A., & Tando, C. E. (2023). Peran Lembaga Pemasyarakatan Dalam Sistem Peradilan Pidana Pada Proses Pembinaan Sebagai Tujuan Akhir Pemidanaan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling.
Prayusti, J. B. (2023). Implementasi Peraturan Menteri Hukum Dan Hak Asasi Manusia Nomor 6 Tahun 2013 Tentang Tata Tertib Lembaga Pemasyarakatan Dan Rumah Tahanan Negara (Studi Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas Iia Tenggarong).
Rumadan, I. (2013). Problem Lembaga Pemasyarakatan Di Indonesia Dan Reorientasi Tujuan Pemidanaan. Jurnal Hukum Dan Peradilan.
Sandy, A.D. S. (2015). Pengaruh Profesionalisme, Komitmen Organisasi Dan Struktur Audit Terhadap Kinerja Auditor. Accounting Analysis Journal, 5.
Shafira, M. (2022). Hukum Pemasyarakatan dan Penitensier. Bandar Lampung: Pusaka Media.
Siagian, S. P. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Bandung: CV Alfabeta.
Stallagan, H. (2016). Penerapan Prinsip Hukum Negara di Indonesia. SosioHumaniora.
Sukiman, & Rizky. (2023). Iplementasi Sidang Tim Pengamat Pemasyarakatan Pada Lapas Dan Rutan Di Kepulauan Riau. Jurnal Barenlitbang Kepulauan Riau.
Yasinta, D. B. (2023). Tugas Dan Kewenangan Petugas Pemasyarakatan Terhadap Narapidana Yang Melakukan Pelanggaran Tata Tertib Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas Iib Tabanan.