SAVING INTENTION THROUGH KNOWLEDGE AND RELIGIOSITY AT ISLAMIC BANKS
Abstract
The research aims to analyze the level of saving intention at Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Bogor Jalan Baru by examining the influence of knowledge and religiosity. The research utilizes a sample of 100 respondents and adopts a quantitative methodology, employing multiple linear regression analysis with the aid of IBM SPSS 25. The findings reveal that the combined effect of these two variables is also found to be significant in influencing saving intention; both knowledge and religiosity individually exert a positive and significant impact on saving intention at the selected branch. It is suggested that future research consider employing alternative methodologies, such as qualitative approaches, to gain deeper insight into the observed phenomena.
Keywords: Knowledge; Religiosity; Saving intention
Downloads
References
CNBC Indonesia. (2024). 10 negara dengan umat Muslim terbanyak di dunia, RI nomor berapa?. https://www.cnbcindonesia.com/research/20240310150636-128-521083/10-negara-dengan-umat-muslim-terbanyak-di-dunia-ri-nomor-berapa
Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis dan Disertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hakim, F. W. (2020). Pengaruh Pengetahuan dan Religiusitas Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Produk Bank Syariah (Studi Kasus Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Kota Bandar Lampung Tahun 2019) (Bachelor's thesis, Fakultas Ekonomi dan Bisnis uin jakarta).
Hanida, D., Mukhsin, M., & Atiah, I. N. (2025). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas dan Lokasi Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah pada Mahasiswa Ekonomi Syariah. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 10(1).
Haryono, R. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas dan Kepercayaan Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Journal of Comprehensive Islamic Studies, 1(1), 133-156.
Hasibuan, I. A. (2020). The Effect Of Religiousity On Saving Intention At Sharia Bank In Medan City. Journal Basic Science and Technology, 9(2), 71–78.
Iryani, R. M., & Kristanto, R. S. (2022). Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah, Religiusitas, Lingkungan Sosial, Dan Uang Saku Terhadap Minat Menabung Mahasiswa Di Bank Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa STIE Bank BPD Jateng). Magisma: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 191-202.
Jalaluddin. (2019). Psikologi Agama (Edisi revisi, Vol. 18). Jakarta: Kharisma Putra Utama.
Khotimah, H., & Saputeri, N. P. (2024). The effect of Islamic Financial Literacy and religiosity on the interest of saving Generation Z in Islamic banks. Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah, 6(1), 71-86.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Marketing Management, 16th Edition. New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2020). "Financial literacy and retirement planning: New insights and policy implications." Journal of Retirement, 7(2), 1-18. https://doi.org/10.3905/jret.2020.1.089
Maghfiroh, S. (2018). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah Pada Santri Pesantren Mahasiswi Darush Shalihat. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7, 213–222.
Prasetyo, S. (2025). PT Bank Syariah Indonesia Tbk (BRIS): Profil dan Sejarahnya. PINA. https://pina.id/artikel/detail/pt-bank-syariah-indonesia-tbk-bris-profil-dan-sejarahnya-8mp9au2n14z
Pratopo, G., & Hasan, I. (2024). The influence of knowledge and religiosity on saving interest in Islamic banks among Ponorogo residents. Journal of Islamic Economics Lariba, 10(1).
Rabbani, L. F. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Pada Bank Syariah (Studi Kasus Bank Syariah Mandiri Pusat). (Bachelor's thesis, Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Jakarta).
Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujianto, A., Triramdhani, D. A., & Giovanni, A. (2023). Pengaruh Pengetahuan, Perspektif, dan Religuitas Masyarakat terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(3), 95–106.
Sumarwan, U., & Tjiptono, F. (2019). Strategi pemasaran dalam perspektif perilaku konsumen. PT Penerbit IPB Press.
Syaifullah, I. A., & Priyatno, P. D. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Brand Image, dan Religiusitas terhadap Minat Menabung Masyarakat Jabodetabek Pada Bank Syariah. Syi`ar Iqtishadi : Journal of Islamic Economics, Finance and Banking, 6(1), 55. https://doi.org/10.35448/jiec.v6i1.13910
Thaler, R., & Benartzi, S. (2004). Save More Tomorrow: Using Behavioral Economics to Increase Employee Saving. Journal of Political Economy, 112(1), 164-187.
Delia Luthfiany(1)

