Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia Anak Melalui Metode Bermain Kartu Flashcard
Abstract
The problem found in this research is the low ability of children to speak Indonesian. This study aims to determine the increase in the ability to speak Indonesian in group A semester II at the Tigawasa-Buleleng State Kindergarten in the 2021/2022 Academic Year after applying flash card media. This type of research is classroom action research (PTK) which is carried out in two cycles. The research subjects were 12 children in group A semester II at the Tigawasa-Buleleng Village Public Kindergarten for the 2021/2022 Academic Year. Data on the ability to speak Indonesian in group A children was followed by using the observation method with an instrument in the form of an observation sheet. Research data were analyzed using descriptive and qualitative statistical analysis methods. These results indicate that there was an increase in the child's ability to speak Indonesian in cycle 1 of: 55% in the low criteria and in cycle II it increased to 82.55% in the high criteria.
Downloads
References
Agung. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Undiksha Singaraja
Ganesha, dkk. 2011. “Konsep Pola Ruang Makro Desa Tigawasa” Jurusan Perencanaan Wilayah dan Kota Fakultas Teknik Universitas Brawijya. Jalan Mayjen Haryono 167 Malang, Volume 1, No 1
Hildayani Rini dkk 2007 Psikologi Perkembangan Anak Jakarta Universitas Terbuka
Idah. 2012. Penerapan Permainan Kartu Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Pra Membaca Kelompok B TK Negeri Kartini Kecamatan Darmaraja Kabupaten Sumedang Universitas Pendidikan Indonesia Is Cahyani Pembelajaran Bahasa Indonesia Jakarta Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia 2013
Latif, Dkk. 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Kencana Prenada Media Group
Lalu. W. 2008 “Bermain Dalam Kelompok Bermain Pola Bermain Dengan Angka Jakarta Grasindo Ra 2012 Psikologi Bermain Anak Usia Dini Jakarta Kencana Pradana Media Group 2012 Peranan Kegiatan Bercakap-Cakap Terhadap Perkembangan Kemampuan Bahasa Anak Di TK Angkasa Padang Pesona PAUD Volume 1 Nomor 1
Prasetyo, Dkk 2011. Analisis Kemampuan Penguasaan Kosakata Baru Pada Anak Pos PAUD Mutiara Semarang Melalui Metode Glenn Jurnal Pendidikan PAUD Dia Volume 1 Nomor 1 Rahmawati 2013 Peningkatan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Peningkatan Permainan Kartu Berantai TK Di Pohon Melati Kota Padang Universitas Negeri Padang Volume. 1 No.1
Rita Kurnia. 2019. Metrologi Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Pekanbaru Cendekia
Santrock. 1998. Pengembangan Anak Jilid 1 Jakarta Erlangga
Sugianti. 2014. Penerapan Metode Bermain Kartu Kata Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswa Kelompok B Ra Muslimat NU Rejo 1 Bondang Magelang Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta Fakultas Ilmu Tasbih Dan Keguruan Skripsi
Sugiono. 2019. Konsep Dasar PAUD Jakarta Gramedia Group
Suharsimi. Arikunto. 2006 Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Jakarta Rineka Cipta
Suharsimi. Arikunto. 2010 Penelitian Tindakan Yogyakarta Aditya Media
Sujiono. 2005. Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta Universitas Terbuka
Sunarti. 2013. Kemampuan berbicara bahasa Indonesia melalui kartu kata bergambar dan keluarga yang berbahasa Melayu Pontianak skripsi program studi PG PAUD universitas Tanjungpura
Sunarto Dan Hartono. 2008 Perkembangan Peserta Didik. Jakarta : PT Rineka Cipta
Saputri.2015. Peningkatan Kemampuan Berbicara Melalui Media Gambar Pada Anak Kelompok A Di TK Bener Yogyakarta Skripsi Program Studi PG PAUD Universitas Negeri Yogyakarta
Syamsi Yatum Atri. 2012. Supaya Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Melalui Penggunaan Media Gambar Karya Adi Di TK Kartika 438 Depok Sleman Program Studi PG PAUD Universitas Negeri Yogyakarta