The Importance of Breakfast Habits for the Activeness of Children Aged 5-6 Years
Abstract
This research sought to find out the importance of breakfast habit on the activeness of children aged 5-6 years. This research was conducted in Hindu Saraswati Kindergarten of Kupang. The research subjects were parents and teachers in Hindu Saraswati Kindergarten of Kupang. The research data were collected through interview and documentation techniques, and then analyzed descriptively. From the results of this research regarding the importance of breakfast habit on the activeness of children aged 5-6 years in Hindu Saraswati Kindergarten of Kupang, it was revealed that breakfast is very important for the activeness of children aged 5-6 years. Children who eat breakfast are more active in doing all their activities. Their activeness can be seen from several aspects, including courage, participation, creativity, and independence.
Downloads
References
Asmani, J. M. (2011). Tips Aplikasi PAKEM (Perkembangan Aktif, Kreatif, Efektif dan
Menyenangkan. Jogjakarta: Diva Press.
Belandina. (2019). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun melalui Media
Magic Puffer Ball. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 3 Issue 1.
Dewanggi, M. (2012). Pengasuhan Orang Tua dan Kemandirian Anak Usia 3-5 Tahun
Berdasarkan Gender di Kampung Adat Urug. Journal.
Hasyim. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini.
Istiany, A. R. (2013). Gizi Terapan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Khomsan. (2004). Pangan dan Gizi untuk Kesehatan. Jakarta: PT. Raja Grafindo
Persada.
Martianto, D. (2006). Kalau Mau Hidup Sehat Jangan Tinggalkan Kebiasaan Sarapan
Mulyono, A. M. (2001). Aktivitas Belajar. Bandung: Yrama.
Munandar, U. S. (2012). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah.
Jakarta: PT Grasindo.
Mursid. (2017). Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya
Mustaqimah, B. (2015). Hubungan Kebiasaan Makan Pagi dan Keaktifan Di Sekolah
Dengan Status Gizi Pada Anak Di PAUD Sekar Nagari Universitas Negeri Semarang.
Nisa, T. F. (2015). Meningkatkan Keaktifan Berbicara dan Keampuan Matematika
Anak Melalui Media Ular Tangga. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, Vol 2 No. 1.
Sediaoetama, A. D. (2000). Ilmu Gizi Untuk Mahasiswa dan Profesi di Indonesia Jilid
I. Jakarta: Penerbit Dian Rakyat.
Sukiniarti. (2015). Kebiasaan Makan Pagi Pada Anak Usia SD Dan Hubungannya
Dengan Kesehatan Dan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, Vol 1 No 3.