Penanaman Nilai-Nilai Religius Dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Di Tk Narwastu Noelbaki Kabupaten Kupang
Abstract
Instilling religious values is an improtant thing to do in an educational institution. Kindergarten (TK) plays a very important role because it is the basis for further education, where various values are still easy to instill in children’s personalities in vaious ways, for example children are taught good manners, good character and helping each other. The purpose of this study was to determine the instillation of religious values in early childhood character education at Narwastu Noelbaki Kindergarten. The method used in the study was using a qualitative descriptive research method. While for data collection using observation and interview methods. The data analysis techniques used in this study were data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of this study are that the instillation of religious values in early childhood character education at Narwastu Noelbaki Kindergarten has shown good development of religious attitudes even though there are still religious attitudes that need to be taught continuously by teachers.
Downloads
References
Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ayuningrum, D. (2018). Peningkatan Kemampuan Hafalan Bacaan Sholat Anak Usia 6
Tahun Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Islam, 15.
Bahri, H., & Fitriani. (2019). Edutaiment Dalam Perkembangan Nilai-nilai Moral dan Agama
Anak. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam.
Cahyaningrum, Eka Sapti, S. dan N. A. P. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak
Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6, 203–213.
Cahyaningrum, S. E, Sudaryanti, Purwanto, A. N (2017). Pengembangan Nilai-nilai Karakter
Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan, 6(2), 203-212.
Cimahi: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Ghazali, A. I. 2007. Ringkasan Lhya' Ulumidin. Diterjemahkan oleh Zeid Husein Al-Hamid.
Jakarta: Pustaka Amani.
Haerudin, D. A (2021). Implementasi Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Golden
Age, 5(02), 147-154. Jakarta: Bumi Aksara.
Kuliyatun (2019). Penanaman Nilai-nilai Religius Pada Peserta Didik di SMA
Muhammadiyah 01 Metro Lampung, 3(02), 180-198.
Lista, R. A. (2016). Implementasi Nilai Religius dalam Pendidikan Karakter bagi Peserta
Didik di Sekolah Dasar Juara Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 315-323.
Mahoklory, S. S., & Hoda, F. S. (2021) The Effect of Self-Evacuation Drill on The
Preparedness Level of Children with Disabilities in Facing Tornado Disaster.
Murniyati (2017). Impelementasi Pendidikan Karakter Religius Terhadap Anak Usia Dini.
-111.
Nasution, S. (2000). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar.
Nuha, A. U. (2018). Model Pendidikan Religius, Jujur dan Disiplin di SD Alam Auliya
Kendal.
Ryan & Bohlin, 1999 (Setiawa & Setiawan , 2014:22) pendidikan Karakter dalam Perspektif
kewarganegaraan. Medan:Larispa Indonesia
Samrin (2016). Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai). Jurnal Al-Ta'dib, 9(1), 120-
Siti, J. Rustam, Kasmiati. Implementasi Penanaman Nilai-Nilai Religius pada Anak Usia Dini
di TK Dharma Wanita Tibo Kecamatan Sindue Tombusambora Kabupaten Donggala,
-89.
Sjarkawi, “Pembentukan Kepribadian Anak”, (Jakarta: Bumi Aksara, 2008), hlm. 29.
Sudaryanti. (2012). Pentingnya Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan
Anak, volume 1
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Sumarmo, Utari. 2011. Pembelajaran Matematika Berbasis Pendidikan Karakter.
Sutarjo Adisosilo, Pembelajaran Nilai-nilai Karakter: Konstruktivisme dan VCT
sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif, (Jakarta: RajaGrafindo Persada,
.
Suwarti, Joko, P. Muthmainah (2023). Penanaman Nilai Religius dalam Kegiatan Menyanyi
Lagu Islami pada Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan,
(1), 863-875.
Umaroh, S. 2018. Membangun Karakter Anak Usia Dini Melalui Budaya Sekolah Usia 5-6
Tahun di Raudhatul Athfal Nurul Huda Suban Lampung Selatan Skripsi. In e-
cownversion - Proposal for a Cluster of Excellence.
Umro, J. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Religius Di Sekolah Yang Berbasis Multikultural.
Jurnal Al-Makrifat, Volume 3.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan
Nasional.
Wahab, W (2018). Impelementasi Pendidikan Agama Islam pada Pendidikan Anak Usia Dini
(PAUD). PUSAKA, 6(1), 79-92.
Wahyudin. 2011. Membangun Karakter Melalui Pendidikan Matematika yang Berkualitas.
Cimahi: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.