Relationship between Principal's Leadership Style and Personality Competence of Kindergarten Teachers in Alak District, Kupang City
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between the principal's leadership style with the personality competencies of kindergarten teachers in Alak Subdistrict, Kupang City. The research method used in this study was a quantitative research method. This research was conducted in 16 kindergartens in Alak District, Kupang City. The results of this study indicated that there was a strong and positive relationship between the principal's leadership style and the personality competence of kindergarten teachers in Alak Subdistrict, Kupang City. This was shown from the results of the product moment correlation analysis with a correlation coefficient of 0.629 with a significance of 0,000 <0.05.
Downloads
References
Parida L, Wijayanti W. Kepemimpinan Kepala Taman Kanak-kanak di Persekolahan Kanisius Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan. 2018;6(1):106.
Sinungan M. Produktivitas Apa dan Bagaimana. Jakarta: Bumi Aksara; 2008.
Siagian P. Teori Motivasi dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta; 2002.
Syafaruddin. Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan: Konsep, Strategi dan Aplikasi. Jakarta: Grasindo; 2001.
Prastiwi WA. Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Produktivitas Kerja Guru TK Amanah Ummah Klaten TA 2014/2015. Institut Agama Islam Negeri Surakarta; 2015.
Mukthar. Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru pada SMP Negeri di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan. 2015;3(3):103.
Rahmawati T. Tantangan Kepala Sekolah dalam Menghadapi Perubahan. Universitas Negeri Yogyakarta.
Ulfa D. Hubungan Kepemimpinan Visioner Kepala PAUD dengan Kinerja Guru di Kecamatan Purworejo Kabupaten Purworejo. 2016.
Listiyawati, Murniati AR, Niswanto. Gaya Kepemimpinana Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kepuasan Kerja Guru di Taman Kana-Kanak UPTD Kecamatan Banda Sakti Kota Lhokseumawe. Administrasi Pendidikan. 2016;4(3):42.
Rahayu FA. Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dengan Motivasi Kerja Guru pada PAUD/KB TK Islam Aqila Di Samarinda. Journal Ilmu Administrai Bisnis. 2016;4(3):728-741.
Pujiati H. Analisis Pengaruh Kepemimpinan dan Motivasi terhadap Kinerja Guru pada Sekolah Global Mandiri. Journal of Applied Business and Economic. 2015;2(1):24.
Mulyasa E. Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya; 2006.