Hubungan Penggunaan Gadget dengan Interaksi Sosial Anak Usia Dini di Kelurahan Pasir Panjang Kecamatan Kota Lama Kupang

  • Maria Ariyanti Serlan(1)
  • Khotijah Irul(2)
  • Beatriks Novianti Bunga(3*)
    PGPAUD UNDANA
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Interaksi social, penggunaan Gadget

Abstract

The aim of this study was to determine whether there was a significant connection between gadgets usage with early childhood kids’ social interaction at Pasir Panjang Kota Lama Sub-Disctrict Kupang City. This study used a quantitative study with correlation study design. Result showed that there is a significant connection between gadgets usage (X) and social interaction (Y) with correlation number as much as 0,808. This means the higher usage of gadgets will resulted in lesser social interaction between the early childhood kids and their environment. We recommend the parents to control the children’s playtime with their gadgets and spend more time to play with the kids as well as letting them to play with other kids.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Eris. (2021). Efek Pandemic Covid-19 Buat Anak Kecanduan Bermain Gadget. (online). Tersedia di: http://smart.koropak.co.id/14690/efek-pandemi-covid-buat-anak-kecanduan-bermain-gadget. Diakses tanggal 18 Mei 2021
Farida. (2020). Menjawab Problematika Yang Dihadapi Anak Usia Dini. Journal For Gender Mainstreaming. 14(1). 29-50
Hurlock. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.
Iswidharmanjaya, & Agency. (2014). Bila Si kecil Bermain Gadget. Yogyakarta: Bisakimia.
Leny, & Maria. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget Dengan Kecerdasan (Intelektual, Emosional, Spiritual Dan Sosial) Anak Usia Sekolah di Sdk ST. Theresia Atambua II. Prodi Keperawatan Unimor. 4(2). 16-25
Meiliza. (2020). Pandemi Membuat Anak Muda Lebih Banyak Menatap Layar Ponsel. (online) www.republika.co.id. Diakses tanggal 18 Mei 2021
Muhammad, & Reza. (2020). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Anak Sekolah Dasar Pada Situasi Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan dasar. 2(2). 14-23
Rachmatunisa. (2012). 80% Aplikasi Gadget Sasar Target Anak-anak. (online) http://inet.detik.com/read/2012/09/09/. Diakses tanggal 18 Mei 2021
Ratna. (2017). Fenomena Gadget Dan Perkembangan Sosial Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Islam Indonesia. 2(2). 166-173
Riyanti. (2017). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak Prasekolah Di Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Keperawatan. 13(2). 148-154
Simamora, & Antonius. (2016). Persepsi Orangtua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Pendidikan Dasar Di Perumahan Bukit Kemiling Permai Kecamatan Kemiling Bandar Lampung. Jurnal Kultur Demokrasi. 4(6). 110-125
Siti, & Paulinus. (2019). Analisis Penggunaan Gadget Dan Interaksi Sosial Anak Usia Pra Sekolah Di Taman Kanak-Kanak Yogyakarta. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah. 4(2). 103-109
Widiawati, & Sugiman. (2014). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Daya Kembang Anak. E-journal Keperawatan. 6(2). 1-6

PlumX Metrics

Published
2021-06-28
Section
Articles