Implementasi Duta Gizi Sebagai Pengenalan 3J dan pola snacking anak sekolah

  • Christina Olly Lada Universitas Nusa Cendana
  • Ika Febrianti Universitas Nusa Cendana
  • Rr Listyawati Nurina Universitas Nusa Cendana
  • Rachel Rara Woda Universitas Nusa Cendana
  • Almido H. Ginting Universitas Nusa Cendana
Keywords: anak, jajanan, sekolah, kompetisi, sumber informasi, 3j

Abstract

Abstrak  

Aktivitas sekolah membutuhkan zat gizi yang cukup, dan anak dapat memperolehnya di sekolah melalui jajan di sekolah dan makan siang di sekolah. Pilihan menu dan jenis jajanan sangat bervariasi, dan keamanan pangan mungkin saja tidak dapat di kontrol. Sebagai konsumen, anak perlu dibekali pengetahuan tentang jajanan yang sehat. Dengan demikian, anak-anak perlu diberikan pengetahuan tentang 3J, yaitu jenis, jadwal dan jumlah makanan yang sesuai untuk kebutuhan anak,  serta syarat jajanan yang sehat. Kegiatan ini dilakukan dengan menggunakan metode penyuluhan, yang juga dilengkapi dengan model kompetisi. Kompetisi untuk membawakan materi tentang 3J dan jajanan sehat dilakukan oleh anak-anak sebagai peserta kegiatan. Hal ini dilakukan agar pesan yang diberikan pada anak akan selalu diingat. Dengan metode ini juga, anak-anak dapat menjadi sumber informasi pengetahuan  tentang 3J dan jajanan yang sehat. Selain pengetahuan anak meningkat, anak juga menjadi lebih percaya diri dalam berkomunikasi di depan banyak orang.

 

Kata kunci: anak, jajanan, sekolah, kompetisi, sumber informasi, 3J

 

Abstract  

School activities require sufficient nutrients, and children can get them at school through snacks at school and lunch at school. Menu choices and types of snacks vary widely, and food safety may not be controlled. As consumers, children need to be equipped with knowledge about healthy snacks. Thus, children need to be given knowledge about the 3Js, namely the type, schedule and amount of food that is appropriate for the child's needs, as well as the requirements for healthy snacks. This activity is carried out using the extension method, which is also equipped with a competition model. The competition to bring material about 3J and healthy snacks was carried out by children as participants in the activity. This is done so that the message given to the child will always be remembered. With this method, children can be a source of information about 3J's and healthy snacks. In addition to increasing children's knowledge, children also become more confident in communicating in front of many people..

 

Keywords: children, snack, school, competition, source of information, 3Js

Published
2021-12-15
How to Cite
Lada, C., Febrianti, I., Nurina, R., Woda, R., & Ginting, A. (2021). Implementasi Duta Gizi Sebagai Pengenalan 3J dan pola snacking anak sekolah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Undana, 15(2), 80-87. Retrieved from https://ejurnal.undana.ac.id/index.php/jlppm/article/view/6058

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.