PENINGKATAN KINERJA DENGAN MELAKUKAN ANALISIS PERANCANGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN BALANCED SCORECARD PADA RSUD DI WILAYAH INDONESIA TIMUR (STUDI KASUS PADA RSUD DR.T.C.HILLERS MAUMERE)

  • Oktaviana Florida Jelalu(1*)
    Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi Bisnis, Universitas Trilogi Jakarta
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Performance Measurement, Strategic Target, Balanced Scorecard, Regional Public Hospital

Abstract

The purpose of this research is to design the performance measurement by using the Balanced Scorecard approach at Dr.T.C.Hillers Maumere Hospital. A balanced scorecard helps the hospital achieve strategic targets from four perspectives: internally and externally. The methods that are used in collecting the data are observation, interview, and documentation. Based on the discussion result on four indicators of the Balanced Scorecard at Dr.T.C.Hillers Maumere Hospital shows the result of customer perspective which needs to be measured to increase patient satisfaction and loyalty, the financial perspective needs indicator to raise service revenue and cost control (streamline costs) so it can reach independent finance, internal business process perspective needs measurement to increase service innovation, measurement to increase basis service quality and reference, measurement to increase efficiency and effectiveness of service provision procedure and measurement to increase assets management, and then on growth and learning perspective by doing measurement to increase network technology utilization and quality human resources. Thus, it can be concluded that using the Balanced Scorecard as a performance measuring tool could help the hospital attain long-term success in a competitive market situation.

Keywords:  Performance Measurement; Strategic Target; Balanced Scorecard; Regional Public Hospital

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, B. R., Putera, R. E., & Ariany, R. (2020). Inovasi Pelayanan Kesehatan Di Rumah Sakit Umum Daerah Kota Pariaman. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi), 8(2), 167-179.

Bharata, R. W., Setyorini, D., & Isroah. (2012). Penerapan Balanced Scorecard Dalam Mengukur Kinerja Rumah Sakit Umum Daerah Wonosari.

Calundu, R. (2018). Manajemen Kesehatan (Vol. 1). Sah Media.

Hanuma, S., & Kiswara, E. (2011). Analisis Balance Scorecard Sebagai Alat Pengukur Kinerja Perusahaan (Studi Kasus Pada Pt Astra Honda Motor) (Doctoral Dissertation, Universitas Diponegoro).

Hitt, A, Ireland, R, D., & Robert, E. (2001). Strategic Manajement: Competitiveness And Globalization. Jakarta: Salemba Empat.

Hendro. (2011). Dasar-Dasar Kewirausahaan. Jakarta: Erlangga.

Huda, N. (2017). Keuangan Publik Islami: Pendekatan Teoritis Dan Sejarah. Prenada Media.

Ismainar, H. (2015). Keselamatan Pasien Di Rumah Sakit. Deepublish.

Kaplan, & Norton. (1992). The Balanced Scorecard—Measures That Drive Performance. Harvard Business Review, 72.

Kartikawati, F. A. (2009). Strategi Perencanaan Marketing Public Relations Di Rumah Sakit (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Strategi Perencanaan Marketing Public Relations Rsi Yarsis Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat).

Lukiastuti, Fitri, Hamdani, & Muliawan. (2011). Manajemen Strategik Dalam Organisasi. Yogyakarta: Caps.

Moeheriono. (2012). "Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi". Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Munayang, O. H., Parmita, R., & Nurhajra, A. (2017). Analisis Pengukuran Kinerja Rumah Sakit Dengan Pendekatan Balanced Scorecard Pada Rumah Sakit Daerah Madani Palu Tahun 2015. Jurnal Riset Akuntansi Mercu Buana.

Nur, D. A. (2016). Pengukuran Kinerja Badan Layanan Umum Daerah (Blud) Berdasarkan Balanced Scorecard Di Rsud Dr. R. Koesma Kabupaten Tuban. Jurnal Administrasi Publik, 26-42.

Purnomo, M. (2016). Pencapaian Standar Pelayanan Gawat Darurat Di Rsu Habibullah Berdasarkan Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit Tahun 2014.

Putri, A. I., Arso, P. S., & Ayun, S. (2017). Analisis Pengukuran Kinerja Rumah Sakit Umum Daerah (Rsud) K.R.M.T Wongsonegoro Kota Semarang Dengan Pendekatan Balanced Scorecard. Jurnal Kesehatan Masyarakat (Undip), 60-68.

Rangkuti. (2015). Analisis Swot: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Rikomah, S. E. (2017). Farmasi Rumah Sakit. Deepublish.

Rivai, & Basri, A. (n.d). Sistem Yang Tepat Untuk Menilai Kinerja Karyawan Dan Meningkatkan Daya Saing Perusahaan. Jakarta: Pt.Raja Grafindo Persada.

Sipayung, F. (2009). Balanced Scorecard: Pengukuran Kinerja Perusahaan Dan Sistem Manajemen Strategis. Jurnal Manajemen Bisnis, 2(1), 7-14.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Cv Alfabeta.

Tetty, V., & Bone, A. T. (2020). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Lama Waktu Tunggu Pasien Bpjs Di Poli Umum Unit Rawat Jalan Rumah Sakit X. Jurnal Keperawatan Dirgahayu (Jkd), 2(1), 29-35.

Widoyoko. (2014). Penilaian Hasil Pembelajaran Di Sekolah. Pustaka Pelajar.

Zebua, M. (2018). Pemasaran Produk Jasa Kesehatan. Deepublish.

PlumX Metrics

Published
2023-11-01
How to Cite
Jelalu, O. (2023). PENINGKATAN KINERJA DENGAN MELAKUKAN ANALISIS PERANCANGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN BALANCED SCORECARD PADA RSUD DI WILAYAH INDONESIA TIMUR (STUDI KASUS PADA RSUD DR.T.C.HILLERS MAUMERE). Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 16(3), 645-664. https://doi.org/10.35508/jom.v16i3.9822

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.