PENINGKATAN KINERJA DENGAN MELAKUKAN ANALISIS PERANCANGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN BALANCED SCORECARD PADA RSUD DI WILAYAH INDONESIA TIMUR (STUDI KASUS PADA RSUD DR.T.C.HILLERS MAUMERE)
Abstract
The purpose of this research is to design the performance measurement by using the Balanced Scorecard approach at Dr.T.C.Hillers Maumere Hospital. A balanced scorecard helps the hospital achieve strategic targets from four perspectives: internally and externally. The methods that are used in collecting the data are observation, interview, and documentation. Based on the discussion result on four indicators of the Balanced Scorecard at Dr.T.C.Hillers Maumere Hospital shows the result of customer perspective which needs to be measured to increase patient satisfaction and loyalty, the financial perspective needs indicator to raise service revenue and cost control (streamline costs) so it can reach independent finance, internal business process perspective needs measurement to increase service innovation, measurement to increase basis service quality and reference, measurement to increase efficiency and effectiveness of service provision procedure and measurement to increase assets management, and then on growth and learning perspective by doing measurement to increase network technology utilization and quality human resources. Thus, it can be concluded that using the Balanced Scorecard as a performance measuring tool could help the hospital attain long-term success in a competitive market situation.
Keywords:Â Performance Measurement; Strategic Target; Balanced Scorecard; Regional Public Hospital
Downloads
References
Bharata, R. W., Setyorini, D., & Isroah. (2012). Penerapan Balanced Scorecard Dalam Mengukur Kinerja Rumah Sakit Umum Daerah Wonosari.
Calundu, R. (2018). Manajemen Kesehatan (Vol. 1). Sah Media.
Hanuma, S., & Kiswara, E. (2011). Analisis Balance Scorecard Sebagai Alat Pengukur Kinerja Perusahaan (Studi Kasus Pada Pt Astra Honda Motor) (Doctoral Dissertation, Universitas Diponegoro).
Hitt, A, Ireland, R, D., & Robert, E. (2001). Strategic Manajement: Competitiveness And Globalization. Jakarta: Salemba Empat.
Hendro. (2011). Dasar-Dasar Kewirausahaan. Jakarta: Erlangga.
Huda, N. (2017). Keuangan Publik Islami: Pendekatan Teoritis Dan Sejarah. Prenada Media.
Ismainar, H. (2015). Keselamatan Pasien Di Rumah Sakit. Deepublish.
Kaplan, & Norton. (1992). The Balanced Scorecard—Measures That Drive Performance. Harvard Business Review, 72.
Kartikawati, F. A. (2009). Strategi Perencanaan Marketing Public Relations Di Rumah Sakit (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Strategi Perencanaan Marketing Public Relations Rsi Yarsis Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat).
Lukiastuti, Fitri, Hamdani, & Muliawan. (2011). Manajemen Strategik Dalam Organisasi. Yogyakarta: Caps.
Moeheriono. (2012). "Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi". Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Munayang, O. H., Parmita, R., & Nurhajra, A. (2017). Analisis Pengukuran Kinerja Rumah Sakit Dengan Pendekatan Balanced Scorecard Pada Rumah Sakit Daerah Madani Palu Tahun 2015. Jurnal Riset Akuntansi Mercu Buana.
Nur, D. A. (2016). Pengukuran Kinerja Badan Layanan Umum Daerah (Blud) Berdasarkan Balanced Scorecard Di Rsud Dr. R. Koesma Kabupaten Tuban. Jurnal Administrasi Publik, 26-42.
Purnomo, M. (2016). Pencapaian Standar Pelayanan Gawat Darurat Di Rsu Habibullah Berdasarkan Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit Tahun 2014.
Putri, A. I., Arso, P. S., & Ayun, S. (2017). Analisis Pengukuran Kinerja Rumah Sakit Umum Daerah (Rsud) K.R.M.T Wongsonegoro Kota Semarang Dengan Pendekatan Balanced Scorecard. Jurnal Kesehatan Masyarakat (Undip), 60-68.
Rangkuti. (2015). Analisis Swot: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rikomah, S. E. (2017). Farmasi Rumah Sakit. Deepublish.
Rivai, & Basri, A. (n.d). Sistem Yang Tepat Untuk Menilai Kinerja Karyawan Dan Meningkatkan Daya Saing Perusahaan. Jakarta: Pt.Raja Grafindo Persada.
Sipayung, F. (2009). Balanced Scorecard: Pengukuran Kinerja Perusahaan Dan Sistem Manajemen Strategis. Jurnal Manajemen Bisnis, 2(1), 7-14.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Cv Alfabeta.
Tetty, V., & Bone, A. T. (2020). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Lama Waktu Tunggu Pasien Bpjs Di Poli Umum Unit Rawat Jalan Rumah Sakit X. Jurnal Keperawatan Dirgahayu (Jkd), 2(1), 29-35.
Widoyoko. (2014). Penilaian Hasil Pembelajaran Di Sekolah. Pustaka Pelajar.
Zebua, M. (2018). Pemasaran Produk Jasa Kesehatan. Deepublish.