ANALISIS PENGENDALIAN KUALITAS PRODUKSI PADA PERUSAHAAN MEUBEL UD. BAROKAH INDAH DI KOTA KUPANG

Main Article Content

Karolus Boromeus Noe
Antonio E L Nyoko
Ronald P C Fanggidae

Abstract

This research was conducted at the UD Furniture company. Beautiful Barokah in the city of Kupang. The purpose of this study was to analyze the production quality control of UD furniture. Beautiful Barokah in Kupang City. There are two sources of data in this study, namely primary data and secondary data. Primary data is data obtained by the author directly through interviews or company leaders at UD. Barokah Indah and secondary data are data obtained from literature documentation and books related to research. The data analysis technique used is eight steps of improvement which are the result of the method of solving problems or increasing success based on a continuous plan do check action (PDCA) cycle. The results of this study were obtained from quality control activities carried out by the UD Furniture company. Barokah Indah, namely: (a) quality control of raw materials, (b) control of the production process, (c) control of finished products. The conclusion that can be drawn from the results of the analysis conducted by researchers at the UD furniture company. Barokah Indah said that there were two factors that caused the damage, namely the half-defect factor and the pest attack factor.


Keywords: Type Of Damage, Furniture, Quality Control, Level Of Damage

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Noe, K., Nyoko, A., & Fanggidae, R. (2022). ANALISIS PENGENDALIAN KUALITAS PRODUKSI PADA PERUSAHAAN MEUBEL UD. BAROKAH INDAH DI KOTA KUPANG. GLORY Jurnal Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 3(1), 31-39. https://doi.org/10.35508/glory.v3i1.7666
Section
Articles

References

Afdal, N. (2020). Tinjauan Pengendalian Kualitas Produk Pada Cv. Morteza Prima Teknik. Universitas Negeri Makassar.
Andithapuri, I. (2016). Analisis Pengendalian Kualitas dengan Menggunakan Metode Statistical Quality Control. Fakultas Ekonomi dan Bisnis (UNISBA).
Ariyadi, W. C. (2017). Implementasi Pengendalian Kualitas Dengan Menggunakan Metode Statistik Pada Ud. Mentari Print. Calyptra, 5(2), 713–732.
Assauri, S. (2004). Manajemen Produksi dan Operasi Edisi Revisi 2004. Lembaga Penerbit FE-UI, Jakarta.
Bakhtiar, S., Tahir, S., & Hasni, R. A. (2013). Analisa pengendalian kualitas dengan menggunakan metode statistical quality control (SQC). Industrial Engineering Journal, 2(1).
Fatma, N. F., Ponda, H., & Roy, M. (2019). Peningkatan Waktu Reaksi Pada Proses Produksi Produk Acrydic 5000x Dengan Konsep PDCA. Heuristic, 16(1).
Gaspersz, V. (2000). Manajemen Produktivitas Total. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Heizer, J., & Render, B. (2013). Operations management: sustainability and supply chain management. Pearson Higher Ed.
Munjiati, M. (2015). Manajemen Operasi: Strategi Untuk Mencapai Keunggulan Kompetitif. Gramasurya, Yogyakarta.
Nyoko, A. E. L. (2014). Penerapan Quality Control Circle Pada Sub Divisi Penjualan Proyek PT. Bintang Anugerah Surabaya Dalam Usaha Mencapai Target 100% Penjualan Customer VIP. Jurnal Administrasi Bisnis FISIP-Undana.
Nyoko, A. E., Fanggidae, R. P., & Sali, K. J. Analisis Pengukuran Produktivitas Pada Pabrik Tahu/Tempe Sj Manikin Kupang Ntt.
Pansewidi, A., Fanggidae, R. P. C., & Makatita, R. F. (2020). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Di Cv. Bilo Datang. Journal of Management: Small and Medium Enterprises (SMEs), 12(2), 179–190.
Prayoga, H. K. (2018). Pengaruh Lokasi Dan Kualitas Produk Terhadap Proses Keputusan Pembelian Konsumen Pada Xpose Jersey Bandung. Universitas Widyatama.
Prihatiningtias, I. (2014). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Paving Block Menggunakan Statistical Quality Control (SQC) pada CV. Multi Bangunan Jember.
Putra, I. R. (2016). Perbaikan Kualitas Produk Dengan Konsep Lean Six Sigma Untuk Meningkatkan Produktivitas Perusahaan (Studi Kasus pada Divisi Billet Steel Plant di PT Krakatau Steel (Persero) Tbk.). Universitas Widyatama.
Qomari, I. N., & Rahman, A. (2011). Analisis Pengaruh Total Service Quality Management terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Transportasi. MAKSIMUM: Media Akuntansi Universitas Muhammadiyah Semarang, 1(2), 115–127.
Ratnadi, R., & Suprianto, E. (2020). Pengendalian Kualitas Produksi Menggunakan Alat Bantu Statistik (Seven Tools) Dalam Upaya Menekan Tingkat Kerusakan Produk. Jurnal Industri Elektro Dan Penerbangan, 6(2).
Sari, N. K. R., & Purnawati, N. K. (2018a). Analisis Pengendalian Kualitas Proses Produksi Pie Susu Pada Perusahaan Pie Susu Barong Di Kota Denpasar. E-Jurnal Manajemen, 7(3), 1566–1594.
Sari, N. K. R., & Purnawati, N. K. (2018b). Analisis Pengendalian Kualitas Proses Produksi Pie Susu Pada Perusahaan Pie Susu Di Kota Denpasar. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 1(3), 290–304.
Schonberger, R. J., & Knod, E. M. (1997). Operations management: customer-focused principles. McGraw-Hill Companies.
Setiawan, L., & Martini, I. (2018). Analisis Pengendalian Proses Produksi dengan Metode Statistical Quality Control pada PT. Estwind Mandiri Semarang. JURNAL EKONOMI MANAJEMEN AKUNTANSI, 25(44).
Syaputra, M., & Anaperta, Y. M. (2020). Analisis Manajemen Fleet Pada Kegiatan Pengupasan Overburden Bulan Oktober 2019 di Pit 2 Dengan Penerapan Metode Quality Control Circle (QCC) Pada Optimalisasi Loss Time di Satuan Kerja Penambangan Swakelola PT. Bukit Asam Tbk, Sumatera Selatan. Bina Tambang, 5(5), 66–77.
Tjiptono, F., & Diana, A. (2003). Total quality management (TQM).
Umar, M., & Ismail, F. (2018). Peningkatan mutu lembaga pendidikan ISLAM (Tinjauan konsep mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(2).