The The Effect of Guided Inquiry Learning Model on Improving Students’ Learning Outcomes in the Periodic Table of Elements Material in Class X at SMA Negeri 1 Sidikalang
Abstract
This research was conducted at SMA Negeri 1 Sidikalang in the 2024/2025 academic year, involving two classes as research subjects. The experimental group, namely Class X MIPA 5, was given learning using a guided inquiry model, while the control group, namely Class X MIPA 6, was given learning using the traditional method. Each class consists of 36 students. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the guided inquiry learning model in improving students' understanding of the material on the periodic table of elements. This study used a pretest-posttest design with non-equivalent groups. Data analysis was carried out quantitatively. The results of the t-test showed that the average increase in student learning outcomes in the experimental class reached 79.0%, while in the control class it was 69.6%. Hypothesis testing using the t-test with degrees of freedom (df) 35 and a significance level of α = 0.05 showed that the calculated t value (th = 23.46) was greater than the t table (tt = 2.03). This indicates that there is a significant difference between the two groups. Thus, the null hypothesis (H₀) is rejected and the alternative hypothesis (Hₐ) is accepted. Based on the results of the analysis, it can be concluded that the guided inquiry learning model is effective in improving student learning outcomes on the material of the periodic table of elements.
Downloads
References
A. Darmuki, Upaya meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa menggunakan media aplikasi Google Meet berbasis unggah tugas video di YouTube pada masa pandemi Covid-19, Jurnal Education FKIP Unma, vol. 6, no. 2, pp. 655-661, 2020, doi: 10.31949/educatio.v6i2.687.
A. Lutfi, N. Q. Aini, N. Amalia, P. A. Umah, and M. D. Rukmana, Gamifikasi untuk pendidikan: Pembelajaran kimia yang menyenangkan pada masa pandemi Covid-19, Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, vol. 5, no. 2, pp. 94-101, 2021, doi: 10.23887/jpk.v5i2.38486.
F. Siti, Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia Melalui Pembelajaran Inkuiri, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Siswa, vol. 9, no. 2, pp. 67–75, 2020.
L. Baikuna, M. F. Hidayatuloh, M. F. Rizal, N. Fitria, N. U. Anjelina, M. R. E. Mahendra, and A. Z. Nisak, Peran teknologi pendidikan dalam pemanfaatan pembelajaran IPS, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), vol. 2, no. 1, pp. 102-115, 2024, doi: 10.54066/jupendis.v2i1.1182.
M. Ridwan, "Strategi Pembelajaran Menarik untuk Siswa di Kelas X," Jurnal Kimia dan Pendidikan SMA, vol. 4, no. 3, pp. 56–67, 2022.
S. Ratna, Kesulitan Belajar dalam Mata Pelajaran Kimia: Penyebab dan Solusi, vol. 5, no. 3, pp. 98–105, 2014.
S. Sonia and Y. Yuliani, Validitas dan keterbacaan e-book interaktif enzim untuk melatihkan kemampuan literasi digital siswa SMA kelas XII, Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), vol. 12, no. 3, pp. 585-594, 2023, doi: 10.26740/bioedu.v12n3.p585-594.
T. A. Ningkaula, L. A. R. Laliyo, H. Iyabu, and R. Abdullah, Dampak model discovery learning berpendekatan STEM terhadap pemahaman konsep hidrolisis garam siswa SMA, Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, vol. 5, no. 2, pp. 76-84, 2021, doi: 10.23887/jpk.v5i1.28871.
M. Zega, W. Lahagu, N. S. Zai, P. S. M. Simanullang, and Y. Bu’ulolo, Strategi inovatif dalam pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pendidikan, Jurnal Education and Development, vol. 13, no. 1, pp. 632-636, Jan. 2025, doi: 10.37081/ed.v13i1.6679.
A. Wiyarsi, Menggunakan Berbagai Representasi dalam Pembelajaran Kimia untuk Peningkatkan Hasil Pemahaman Siswa SMA, Jurnal Sains dan Pendidikan, vol. 6, no. 2, pp. 89–97, 2018.
R. A. Z. El Islami, N. Nahadi, and A. Permanasari, Membangun literasi sains siswa pada konsep asam basa melalui pembelajaran inkuiri terbimbing, Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, vol. 2, no. 2, pp. 110-120, 2016. doi: 10.30870/jppi.v2i2.662.
S. Wardani, S. Setiawan, and K. I. Supardi, Pengaruh pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap pemahaman konsep dan oral activities pada materi pokok reaksi reduksi dan oksidasi, Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, vol. 10, no. 2, 2016. doi: 10.15294/jipk.v10i2.9527.
B. E. Simaremare and R. D. Suyanti, Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Lectora Inspire terhadap Kemampuan HOTS Literasi Siswa pada Materi Asam Basa, Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, vol. 9, no. 3, pp. 273-285, 2024. doi: 10.36709/jpkim.v9i3.94.
I. Rahmadhani, M. A. Rokhimawan, and S. Rahmawan, Efek Inkuiri Terbimbing Terhadap Prestasi Kimia Pada Topik Asam Basa Bagi Siswa Sma Kelas Xi, Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, vol. 6, no. 2, pp. 95-104, 2023. doi: 10.31602/dl.v6i2.11616.
M. S. Marselina, A. M. Kopon, dan Y. R. Tinenti, Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) Materi Asam Basa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA 5, J. Beta Kimia, vol. 4, no. 2, pp. 41–48, 2024, doi: 10.35508/jbk.v4i2.18979.
R. Maryanti, Pengaruh Penerapan Inkuiri Terbimbing Berbantuan Quipper School terhadap Hasil Belajar Siswa, Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, vol. 2, no. 1, pp. 23–30, 2020, doi: 10.24014/konfigurasi.v2i1.4556.
H. Herniwati, K. Mite, T. Rumihin, M. Murtihapsari, dan C. N. Larasati, “Dampak Perilaku Ketergantungan Media Sosial Facebook terhadap Prestasi Belajar Kognitif pada Materi Sistem Periodik Unsur,” Arfak Chem: Chemistry Education Journal, vol. 2, no. 2, pp. 126–130, 2019.
A. S. Tyas dan L. Lazulva, Pengaruh Inkuiri Terbimbing melalui Media Adobe Flash terhadap Hasil Belajar Kimia, JTK (Jurnal Tadris Kimiya), vol. 3, no. 2, pp. 182–189, 2018, doi: 10.15575/jtk.v3i2.3663.
S. Syahri, M. Madlazim, dan F. Rachmadiarti, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Simulasi Komputer Materi Atom, Ion, dan Molekul untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP,” JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), vol. 7, no. 1, pp. 1370–1378, 2017, doi: 10.26740/jpps.v7n1.p1370-1378
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright is retained by the authors, and articles can be freely used and distributed by others.